S príchodom moderného umenia sa menilo aj exteriérové sochárstvo, sociologizovalo svoje funkcie a rozšírilo svoje pôsobenie. Dnes môže byť socha umeleckým objektom v parku či v záhrade, môže byť súčasťou exteriérov mestských celkov, rôznych verejných budov, architektonických súborov, môže byť pamätníkom pripomínajúcim významné činy, udalosti či osobnosti. V každom prípade by však mala byť aj niečím výnimočným, čo miesto, na ktorom je inštalovaná, odlíši od ostatného priestoru. Zberateľstvo monumentálnych sôch a ich stála prezentácia pod šírym nebom je fenomén, ktorý sa intenzívne rozšíril najmä v druhej polovici minulého storočia. Po celom svete vznikli stovky sochárskych komplexov pod šírym nebom väčšieho alebo menšieho rozsahu. Väčšinu z nich zakladali zberatelia a mecenáši umenia, ktorí umenie zbierali nielen pre vlastné potešenie, ale vnímali ho aj ako spoločenský fenomén, ktorý naplní svoje poslanie fungovaním v spoločenskom kontexte.
Zo známych európskych sochárskych parkov a komplexov si môžeme pripomenúť obrovskú záhradu Múzea Kröller-Müller v holandskom Otterle, skvelé múzeum s parkom v dánskej Louisiane, sochársky park v Middelheime alebo atraktívne prostredie Foundation Maeght v St. Paul de Vence. V porovnaní s európskymi sochárskymi parkmi sú americké rozľahlejšie a ponúkajú kombinované možnosti umeleckého i spoločenského vyžitia. Nádherný je Olympic Sculpture Park v Seattli, medzi najväčšie sa ráta Griffis Sculpture Park v Ashford Hollow, od polovice osemdesiatych rokov funguje Benson Sculpture Garden v coloradskom Lovelande a spomedzi mnohých netreba zabudnúť na Grounds for Sculpture v Hamiltone, divácky príťažlivý svojimi sochárskymi replikami obrazov klasickej moderny. Vznik sochárskeho parku v Danubiana Meulensteen Art Museum má podobné príznaky svojho zrodu ako mnohé vyššie spomínané. Na začiatku bol milovník umenia a zberateľ Gerard Meulensteen, ktorý mal po páde socializmu v našej krajine možnosť spoznať moderné a súčasné slovenské umenie, nadviazať kontakty s mnohými výtvarníkmi. O tom, ako vzniklo múzeum, sa píše na inom mieste, ale pre vlastnú činnosť nového múzea boli najdôležitejšie zbierky. Gerard Meulensteen vstúpil do kontextu nášho umenia ako znalec moderného európskeho umenia, ako človek, ktorý si za desaťročia svojho filantropického pôsobenia v umeleckej oblasti vytvoril dobré osobné vzťahy a priateľstvá s mnohými vynikajúcimi umelcami. Práve to mu umožnilo neskôr získať do zbierky Danubiany diela od umelcov, ktorí dosiaľ nemajú zastúpenie v slovenských umeleckých zbierkach ani verejných, ani súkromných. Jeho predstava budovania muzeálnej zbierky má dva základné profily: súčasné slovenské maliarstvo a sochárstvo a zastúpenie špičkových osobností európskeho a svetového formátu v maľbe a plastike. Popri dielach komorného charakteru umožňuje unikátna poloha múzea budovať zbierku exteriérového sochárstva v priľahlom parku. Zbierka má dnes vyše tri desiatky exponátov medzinárodného zloženia, z ktorých polovica je majetkom múzea a ostatné sú dlhodobé pôžičky od umelcov a významných galeristov najmä zo zahraničia.
Park je svojou komornou rozlohou osemtisíc štvorcových metrov priestorovo limitovaný, a keďže je obklopený z troch strán vodnou hladinou Dunaja, nemôže sa ďalej rozširovať. Rozrastajúca sa sochárska zbierka bude preto časom fungovať na rotujúcom princípe obmeny vystavených diel. Expozícia získa výmenou exponátov nielen dynamiku, ale aj nový charakter. A diváci budú mať možnosť spoznávať diela ďalších významných sochárskych osobností. V poslednom období G. Meulensteen získal do zbierky ďalšie mimoriadne prírastky – súsošia od Armana a Jima Dinea. S ďalšími sochami, ktoré majú už v parku svoje miesto, ako sú diela Magdaleny Abakanowiczovej, Karla Appela, Hansa van de Bovenkampa, Reina Doola, Sama Francisa a Bilio Nica, tvoria skvelú kolekciu exteriérových plastík, aká nemá na Slovensku obdobu. Druhú polovicu exponátov tvoria diela od významných slovenských autorov, napr. Júliusa Bártfaya, Jozefa Jankoviča, Vladimíra Kompánka, Erny Masarovičovej, ktorí si takto overujú svoj medzinárodný status.