Sophie Gobits-Van Beek / predsedníčka Nadácie grafických ateliérov Daglicht
Stavba Meulensteen Art Centre (MAC) sa začala v roku 2000 na pôde Technickej univerzity v Eindhovene (Holandsko). Voľba miesta, ktoré vybral Gerard Meulensteen, bola čiastočne ovplyvnená prítomnosťou umeleckej dielne, zlievarne Beeldenstorm. Spojenie týchto budov združilo aktivity na pôde univerzity. Meulensteenov pôvodný plán zahŕňal len prístavbu niekoľkých ateliérov pre umelcov. Keď sa Meulensteen dozvedel, že grafické štúdio Daglicht, iniciatíva miestnych umelcov a grafických dizajnérov, muselo opustiť svoje doterajšie miesto, zdvojnásobil veľkosť umeleckého centra, ktoré zahrnulo aj nové grafické štúdio s najnovším technickým vybavením. Grafické štúdio s rozlohou 430 m2 má dostatok prirodzeného svetla a oddelené ateliéry. Tri veľké samostatné umelecké štúdiá, hosťovské ateliéry a zlievareň sa delia o spoločné priestory. Výsledkom je umelecká komunita, ktorá funguje naprieč niekoľkými disciplínami. Rudi Fuchs, vtedajší riaditeľ Stedelijk múzea v Amsterdame, otvoril veľké MAC centrum v marci 2001 za hlasného potlesku mnohých hostí a chvály Henka de Wilta, prezidenta Technickej univerzity v Eindhovene.
Od roku 1979 Daglicht ponúka profesionálnym výtvarníkom možnosť tvoriť grafiku a stimuluje rozličné aktivity v oblasti grafického umenia. Po presťahovaní do Centra MAC zažil Daglicht obrovský nárast svojich aktivít. Domáci i zahraniční umelci, ako aj veľký počet grafických dizajnérov prichádza do Daglichtu pracovať a využíva vybavenie ateliéru. Študenti umeleckých študijných programov z akadémií v Eindhovene a z Technickej univerzity nachádzajú cestu do Daglichtu, hoci majú minimálne vedomosti o grafických technikách, ale majú maximálne ambície a veľké očakávania. Programy magisterského štúdia, semináre a dielne využívajú jednotliví umelci i celé skupiny študijných programov umeleckého vzdelávania. Narastajúca rôznorodosť tých, ktorí používajú zariadenia Daglichtu, odkedy sa presťahoval do Centra MAC, mala za následok zmenu pracovných metód a umeleckých produktov. Predtým neznáme oblasti sa skúmajú pomocou experimentov s novými materiálmi, tušmi a aplikáciami. Účastníci prinášajú inovatívne techniky, ktoré stimulujú a inšpirujú. Ateliér grafického štúdia sa stal laboratóriom a testovacou pôdou nových myšlienok a techník. Práca Daglichtu pre múzeum Van Abbe v Eindhovene, pre Nadáciu Mu Art a spolupráca na farebných oknách Baziliky sv. Jána v Den Bosch sú výrazom uznania zručnosti a expertízy tohto ateliéru. MAC udržiava miestne a medzinárodné vzťahy s Centrom výtvarného umenia v Rotterdame, Centrom Fransa Masereela v Kasterlee v Belgicku, Manhattan Graphics Centrom v New Yorku a so Štátnym umeleckým múzeom v Novosibirsku. Tieto tri umelecké ateliéry ponúkajú domácim a zahraničným výtvarníkom príležitosť na ich vlastný rozvoj. Centrum MAC ponúka umelcom jedno- alebo dvojmesačný rezidenčný pobyt. Jeho hlavnou požiadavkou je výtvarníkov návrh, ako bude využívať svoj čas v centre, aby prekonal svoje vlastné hranice. Celé vybavenie grafického ateliéru a zlievarne je dostupné pre týchto umelcov a očakáva sa, že budú experimentovať v spájaní dvoj- a trojrozmerného umenia. Výstavy na konci rezidenčného pobytu a výročné publikácie programu poskytujú trvalú dokumentáciu pre výtvarníkov i pre ľudí pracujúcich v centre a s centrom. Ateliéry sa využívajú aj na iné účely, napr. na výstavy kolegov z Manhattan Graphics Center v New Yorku. Medzi umelcami, ktorí pracovali v ateliéri, sú Peter Pollág, Marián Komáček, Igor Piačka, Daniel Bidelnica, Mike Cloud a Antonio Puri. Kolektívy umelcov prišli z Novosibirska, z Rottkopu v Antverpách (Belgicko) a z asociácie holandských sochárov Kring van de Nederlandse Beeldhouwers. Nové kontakty a výmeny rozširujú obzor každého účastníka. Centrum rozširuje svoje rezidenčné programy pre zahraničných výtvarníkov, a tak rozvíja kultúrne výmeny. Ambíciou umelcov a centra je nadobudnúť medzinárodnú úroveň a dosiahnuť ocenenia vo výtvarnom umení a iných disciplínach.